29 Nisan 2012 Pazar

Rubik Küpü

Türkiye'ye en fazla ithal edilmiş ve belki de en çok satılmış bozyap herhalde budur. Türkiye'de ve dünyada 80 kuşağından olan pek çok kişinin ilk tanıştığı bozyap. Rubik Küpü ile ben de seksenlerde tanıştım o yıllarda daha çocuk sayılırdım. Çoğunluk gibi ben de o yıllarda Rubik küpünü çözemedim. Ama o kadar çok oynadım ki, önce etikeleri soyulmaya başladı, sonra gevşedi ve dağıldı. zaten o yıllarda çoğumuz nasıl söküp, toplayacağımızı keşfederek çözdük. 90'lı yıllarda Türkiye'de rubik küpü artık satılmıyordu. Yurt dışından gelen birisine rica ederek temin ettiğim bir rubik küpüyle yeniden oynamaya başladım. Bu sefer kalem ve kağıtla küplerin hareketlerini de çizerek ciddi bir çalışma sonucu 1 ay gibi bir sürede çözdüm. Şimdi Rubik küpü yine popüler.

Rubik 1977'de Erno Rubik tarafından icat edilmiş. Erno Rubik mimari ve heykel eğitimi almış Macar asıllı bir sanatçı. Şimdi bizde uyduruk bir kuruluş oyuncak tasarım yarışması düzenliyor, katılım için ürün tasarımcısı olma şartı arıyor. Zekaya, yapılan işe ortaya çıkan esere değilde etiketlere diplomalara ne kadar da önem veren bir toplumuz.

Erno Rubik bu fikri üniversitede öğrencilere ders verirken buluyor. Daha sonra mekanizmayı tasarlaması altı hafta, kendi tasarladığı küpün çözümünü bulması da bir ay sürüyor. Biz Türkiye'de sadece yurt dışında üretilen oyuncakların kötü kopyalarını üretirken, ilk olarak 1977'de Macaristan'da üretiliyor.  Daha sonra tüm dünyada tanınır ve satılır hale gelmesi 80'leri buluyor.

Rubik küpü üzerine kitaplar yazılmış bir bozyap. Burada ne kadar yazsam bitirebilmek mümkün değil. Eğer bir rubik küpünüz var da hala çözemediyseniz size biraz çözümün temellerini anlatacağım. Ancak aspirin çözümler, ezberlenecek hareketler bana göre değil.

Bu küpün çözümünü çevirerek tesadüfi olarak bulabilmeniz mümkün değil. Bir tane dağıtmış biri olarak tecrübeyle sabit. Rubik küpünü çözmek istiyorsanız ilk olarak köşelerden başlamalısınız. Öncelikle sekiz köşeyi her yüzeyin ortasındaki renge göre doğru olarak yerleştirin.  Yüzeylerin ortasındaki renk o yüzeyin hagi renk olması gerektiğini gösterir. Bu aşamada köşeleri bozmadan orta parçaları istediğiniz gibi hareket ettirebilirsiniz.

Daha sonra üst yüzeyi tamamlayın. Bundan sonra şimdiye kadar yaptıklarınızı bozmadan diğer küplerin yerini değiştirecek hareketi bulmanız gerek. Bu işin sırrı A ile B nin yerini değiştirirken C'yi hareket ettirmemek. Bu hareketi bulduktan sonra gerekiyorsa küplerin nasıl yer değiştirdiğini not alarak inceleyin. Unutmayın ki bu küp Türkiyede bir dönem "Sabır küpü" diye satıldı ve tasarımcısı bile çözüm için bir ay kadar uğraşmış.

Daha büyük ve daha küçük Rubik küpleri daha sonra.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder